Η εργασία με αυτιστικά παιδιά προϋποθέτει ένα πλαίσιο που να
μπορεί να τα υποδεχτεί και να αναδείξει την υποκειμενικότητα τους.
Γι’αυτό το σκοπό δημιουργήθηκαν τα Θεραπευτικά Εργαστήρια. Πρόκειται
για μικρές ομάδες που απαρτίζονται από 2 έως 4 παιδιά και 2 ψυχολόγους.
Αυτός ο τρόπος εργασίας με αυτιστικά παιδιά έχει αναφορά στη ψυχαναλυτική θεωρία. Ωστόσο δεν εφαρμόζονται οι καθιερωμένες ψυχαναλυτικές πρακτικές.
Πρωτοεφαρμόστηκε το 1974 από τον Antonio Di Ciacca σε μια δομή στο Βέλγιο, την Antenne 110. Ονομάστηκε «πρακτική με πολλούς» το 1992, από τον Jacques-Alain Miller. ‘Έκτοτε, δομές στο πρότυπο της Antenne 110 έχουν πολλαπλασιαστεί στην Ευρώπη.
Οργανώνονται σε μικρές ομάδες εργασίας αποκαλούμενες εργαστήρια. Κάθε
εργαστήρι εμψυχώνεται από διαφορετικά άτομα. Έτσι, το παιδί
συναναστρέφεται με πολλά πρόσωπα, εξού και η ονομασία της πρακτικής
αυτής. Κάθε εργαστήριο έχει διαφορετικό θέμα, και κάθε παιδί εντάσσεται
στα εργαστήρια που του ταιριάζουν. Η παρακολούθηση ενός εργαστηρίου
οφείλει να είναι σταθερή τόσο στον χώρο, όσο και στον χρόνο.
Ένα από τα πλεονεκτήματα της πρακτικής με πολλούς είναι πως εμποδίζεται η
προσκόλληση του παιδιού σε έναν θεραπευτή ενώ διευκολύνεται η κοινωνική
συνδιαλλαγή και τα παιδιά μπορούν να δοκιμάσουν τη σχέση τους με τους
άλλους και τα αντικείμενα γύρω τους.
Οι κλινικές συναντήσεις αποτελούν βασικό κομμάτι της λειτουργίας αυτών
των δομών. Στοχεύουν να δημιουργήσουν έναν τόπο στον οποίο θα
συλλέγονται κι θα αρθρώνονται οι εμπειρίες των μελών της ομάδας με κάθε
παιδί. Επίσης στις κλινικές συναντήσεις γίνονται εργασίες μελέτης και
κλινικής εποπτείας οι οποίες μπορούν να αποτελέσουν αντικείμενα
συνδιαλλαγής με άλλες δομές.
Εμπνευσμένα από τις αρχές της πρακτικής με πολλούς, τα Θεραπευτικά Εργαστήρια είναι ανοιχτά σε παιδιά με αυτισμό και συναφείς ψυχοκοινωνικές δυσκολίες. Κάθε εβδομάδα πραγματοποιούνται εργαστήρια εικαστικών, πηλού, γραφής και αφήγησης παραμυθιού. Με αυτό τον τρόπο, προσφέρεται η δυνατότητα σε κάθε παιδί να εργαστεί με διάφορους δημιουργικούς τρόπους. Χρησιμοποιώντας μέσα όπως η ζωγραφική, ο πηλός και η γραφή και με τη συνοδεία ειδικών, τα παιδιά έχουν την ευκαιρία να χειριστούν τα υλικά με το δικό τους προσωπικό τρόπο και να αναπτύξουν σχέση τα μέλη της ομάδας.
Στόχος μας είναι να προτείνουμε στα παιδιά ένα πλαίσιο που θα τους δίνει το χώρο για να πειραματιστούν. Η εργασία με τα παιδιά έχει ως αφετηρία τους ιδιαίτερους χειρισμούς με το σώμα τους και τα αντικείμενα. Κρατάμε μια διακριτική στάση, επιχειρώντας σταδιακά να ενταχθούμε στις δημιουργίες τους και να προτείνουμε μικρές αλλαγές που μπορούν να φέρουν θεραπευτικές συνέπειες. Με αυτό τον τρόπο, τα παιδιά ενθαρρύνονται να βγουν από την απομόνωση τους, ενώ καλούνται να διαπραγματευτούν κανόνες που διέπουν τις κοινωνικές σχέσεις.
Στα Θεραπευτικά Εργαστήρια, δεν εφαρμόζονται τυποποιημένες εκπαιδευτικές μέθοδοι, αλλά αντιθέτως δίνεται έμφαση στη μοναδικότητα κάθε παιδιού. Λαμβάνοντας υπόψιν την ιδιαιτερότητα του καθένα, δουλεύοντας με τα ενδιαφέροντα του, ακολουθώντας τα και ξετυλίγοντάς τα, ως επακόλουθο οδηγούμαστε σε θεραπευτικά αποτελέσματα.
Τα θεραπευτικά εργαστήρια θεωρούνται ένα πολύ χρήσιμο κομμάτι της θεραπείας των παιδιών με δυσκολίες αυτιστικού τύπου, που συμπληρώνει άλλες θεραπευτικές παρεμβάσεις όπως ατομική ψυχοθεραπεία, λογοθεραπεία, εργοθεραπεία κτλ.
Σοφία Θεοδωροπούλου, Κλινική Ψυχολόγος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου